Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school

Authors

  • Jesus Alexandre Tavares Monteiro Centro Universitário Vale do Rio Verde, Três Corações, Minas Gerais, Brasil.
  • Danilo Ferreira Soares Centro Universitário Vale do Rio Verde, Três Corações, Minas Gerais, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17862

Keywords:

Musicality, Education, Historicity, Countryside

Abstract

This article aims to present a brief history of country music, through qualitative bibliographic research and exhibitions of musical excerpts to offer teachers and other interested parties a path of educational intervention. Music associated with education promotes dynamism in the learning and teaching process. Specifically, country music contextualizes the social relationships of students in rural regions and also in large urban centers. From the Brazilian colonial period, in the mid-16th century to the present day, this musical style adapts and characterizes the historical and chronological times through which it passes. Each country song represents a historical context permeated with culture and sensibility. It is an investigation that explains the didactic and educational potential of the use of country music in the study of human and social sciences within the new high school.

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Author Biographies

Jesus Alexandre Tavares Monteiro, Centro Universitário Vale do Rio Verde, Três Corações, Minas Gerais, Brasil.

Doctor in Psychology, with a study on Brazilian music, work and Historical-cultural psychology, from the Federal University of Minas Gerais (2017-2020); Master in Psychology, with research on social education and homeless population, at the same university (2009-2011) and graduated as a Psychologist at the Pontifical Catholic University of Minas Gerais (2002), with an emphasis on education.

Danilo Ferreira Soares, Centro Universitário Vale do Rio Verde, Três Corações, Minas Gerais, Brasil.

Aluno do Curso de Mestrado em Gestão, Planejamento e Ensino pela Universidade Vale do Rio Verde. Especialista em Metodologia do Ensino de História e Geografia pela Faculdade de Educação São Luis (2017). Especialista em Supervisão Escolar pela Faculdade de Educação São Luís (2018). Especialista em Gestão, Auditoria, Perícia e Licenciamento Ambiental pela FAVED (2020). Especialista em História e Cultura Indígena e Afro-Brasileira pela FAVED (2020).Graduado em História pela Universidade do Estado de Minas Gerais-UEMG (2014). Graduado em Geografia pelo Claretiano Centro Universitário (2017). Graduado em Filosofia pela Universidade Federal de São João Del-Rei-UFSJ (2020). Graduado em Artes Visuais pelo Claretiano Centro Universitário (2019).

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Published

2022-12-14

How to Cite

Monteiro, J. A. T., & Soares, D. F. (2022). Each toada represents a missing: a brief history about the use of caipira music in the study of human and social sciences in new high school. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 15(34), e17862. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17862