The hegemony of school culture

Authors

  • Alice Mendonça Universidade da Madeira, Funchal, Portugal.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v16i35.18985

Keywords:

Students. School inequalities. Social environment of origin.

Abstract

Since social origin is usually determined by the economic level of the household, authors who investigated the influence of students' economic conditions on their respective school performance are approached, emphasizing the path(s) of those who come from disadvantaged social groups and to whom the school institution imposes itself as a hegemonic social organization, certifying knowledge. The methodology of this work took place in an exclusively qualitative paradigm and had publications resulting from investigations on this subject as privileged sources. From the bibliographical research it was possible to conclude that the conditions and aptitudes certified in a perspective of school hegemony have a great impact on the academic performance of students, namely the production of inequalities in school performance. It was concluded that there is a need for a transformation that allows for a more democratic and equitable education that values ​​social diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alice Mendonça, Universidade da Madeira, Funchal, Portugal.

PhD in Education (Sociology of Education), is Assistant Professor in the Centre of Competence in Social Sciences, Department of Educational Sciences of the University of Madeira and Researcher at the Centre for Research in Education (CIE-UMa) of this University. She has authored numerous publications in the field of sociology of education and the main focus of her research centers on the analysis of school failure, educational policies, and school exploitation in the differentiation between boys and girls, as well as, issues related to juvenile delinquency.

References

Almeida, J. F., et al. (1994) Exclusão Social - Factores e Tipos de Pobreza em Portugal, 2. Ed., Oeiras: Celta Editora.

Antunes, F. (org.) (2019) Remar Contra as Desigualdades em Educação: Práticas, Vozes, Percursos. V.N. Famalicão: Edições Húmus.

Avanzini, G. (s/d). O Insucesso Escolar, Lisboa: Editorial Pórtico.

Benavente, A. (1976) A Escola na Sociedade de Classes, Biblioteca do Educador Profissional, Lisboa: Livros Horizonte.

Bourdieu, P. & Passeron, J.-C. (1970). A Reprodução, Lisboa: Vega.

Cortesão, L. & Torres, M. A. (1990), Avaliação Pedagógica I Insucesso Escolar, 4ª ed., Col. Ser Professor, Porto: Porto Editora.

Fernandes, A. S. (1991) “O Insucesso Escolar” (pp. 187-232) in A Construção Social da Educação Escolar, Col. Biblioteca Básica de Educação e Ensino, Rio Tinto: Edições ASA.

Formosinho, J. (1991) “A Igualdade em Educação” in A Construção Social da Educação Escolar (pp. 169-186) Col. Biblioteca Básica de Educação e Ensino, Rio Tinto: Edições ASA.

Grácio, S. (1977) Dinâmicas da Escolarização e das Oportunidades Individuais, Lisboa: EDUCA.

Lahire, B. (2004) “As Origens da Desigualdade Escolar” in Álvaro Marchesi; Carlos Hernandez Gil, et al., Fracasso Escolar-Uma Perspectiva Multicultural, (pp. 67-75) Porto Alegre: Artmed Editora.

GEP (1989). A Origem Socioeconómica do Aluno e o Sucesso Escolar, Lisboa: Ministério da Educação.

Lahire, B. (1995) Tableaux de Familles-Heurs et Malleurs en Millieux Populaires, Paris : Gallimard/Le Seuil.

Lahire, B. (1977). Sucesso Escolar nos Meios Populares: as Razões do Improvável, S. Paulo: Ática.

Le Gall, A. (1993) O Insucesso Escolar, 2ª ed., Lisboa: Editorial Estampa.

Mendonça, A. (2008) "Perfil do Aluno com Insucesso Escolar numa Comunidade da RAM. Caso Específico do Concelho de S. Vicente"(pp.21-30) In J. M. Sousa (Org.) Atas do IX Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação. vol. 2. Educação para o Sucesso: Políticas e Actores. Lisboa: SPCE.

Mendonça, A. (2009). O Insucesso Escolar: Políticas Educativas e Práticas Sociais - Um Estudo de Caso sobre o Arquipélago da Madeira. Lisboa: Edições Pedago.

Mendonça, A. (2015). Dicotomias da Escola (Restante): Homogeneidade Versus Heterogeneidade no Processo de Constituição de Turmas. In N. Fraga & A. F. Kot-Kotecki (Orgs.). A Escola Restante (pp. 52-60). Funchal: Universidade da Madeira. CIE-UMa.

Morrow, R. & Torres C., (1997). Teoria Social e Educação – Uma Crítica das Teorias da Reprodução Social e Cultural. Porto: Edições Afrontamento.

Palácios, J. (2004). Relações Família-Escola: Diferenças de Status e Fracasso Escolar. In C. Marchesi & Hernandez Gil, et al. (Orgs.), Fracasso Escolar: Uma Perspectiva Multicultural (pp. 76-81). Porto Alegre, Brasil: Artmed Editora.

Pardal, L.A. (2000). Caracterização sócio-cultural da população e expectativas face à escola. In Gafanha da Nazaré - escola e comunidade numa sociedade em mudança (pp. 65-95). Lisboa, Portugal. IIE.

Pinto, C. A. (1995) Sociologia da Escola, s/l: McGRAW-HILL.

Vilhena, T. (1999). Avaliar o Extracurricular. A Referencialização Como Nova Prática de Avaliação. Col. Perspectivas Actuais / Educação. Porto: Edições Asa.

Zago, N. (2000). Processos de Escolarização nos Meios Populares. In M. A. Nogueira, et al. (Eds.), Família & Escola: Trajetórias de Escolarização em Camadas Médias e Populares (pp. 17-43). Petrópolis, Brazil: Editora Vozes.

Published

2023-12-27

How to Cite

Mendonça, A. (2023). The hegemony of school culture. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 16(35), e18985. https://doi.org/10.20952/revtee.v16i35.18985

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.