Continuing education of teachers that teach natural sciences in scientific productions
DOI:
https://doi.org/10.20952/revtee.v17i36.19656Keywords:
Bibliographic Review, Professional Continuing Education, Teaching of Elementary Schools, Science EducationAbstract
In the quest for understanding about formative courses, this study aims to understand how the continuing education of teachers focused on the teaching of Natural Sciences (NS) in the early years has been carried out and published on four research platforms. This is an exploratory, bibliographic research consisting of 24 articles analyzed through Discursive Textual Analysis. When analyzing the 24 training courses, the teachers' moments of collective and individual reflection were observed, the reorganization of their pedagogical practices, the formation of concepts and changes in the science vocabulary; however, there was no follow-up after the end of the vast majority of training courses. From the results, it is expected to contribute to the qualification of the actions of researchers in the field of NS teaching who organize formative programs on the subject, aiming at improving school educational processes.
Downloads
References
Ariza, L. G. A., Dias, V. M. T., Sousa, R. S., Nunes, B. R., Galiazzi, M. C. & Schmidt, E. B. (2015). Relaciones entre el Análisis Textual Discursivo y el software ATLAS.ti en interaciones dialógicas. Campo Abierto: Revista de Educación, 10, 105-124.
Bastos, F. (2017). A pesquisa em educação em ciências e a formação de professores. Revista Ciência & Educação, 23(2), 299-302. https://doi.org/10.1590/1516-731320170020001 DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170020001
Bastos, G. D. (2019). Formação docente para um ensino de (e sobre) ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental: possibilidades para a alfabetização científica. (Tese de Doutorado). Educação em Ciências. Universidade Federal de Santa Maria, RS, Brasil.
Bender, D. D. B. B., Bastos, G. D. & Schetinger, M. R. C. (2021). Revisão bibliográfica das Atas do ENPEC sobre formação continuada de professores dos anos iniciais para o ensino de ciências. In: Anais do XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XIII ENPEC ENPEC EM REDES, 14, 2021. ENPEC EM REDES, ABRAPEC, Brasil.
Bender, D. D. B. B., Bastos, G. D., & Schetinger, M. R. C. (2022a). Bibliographic review of ENPEC meeting minutes on the teaching os science in the firt yers of elementary school: continuinh education for teachers. Actio: Docência em Ciências, 7(2), 1-24 DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v7n2.13865
Bender, D. D. B. B., Bastos, G. D., & Schetinger, M. R. C. (2022b). Análise cienciométrica de cursos de formação continuada de professores dos anos iniciais em relação ao ensino de ciências da natureza em produções científicas nacionais e internacionais (2010-2020). Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, 11(2), 1-20. DOI: https://doi.org/10.35819/tear.v11.n2.a6027
https://doi.org/ 10.35819/tear.v11.n2.a6027
Davis, C. L. F., Nunes, M. M, R., Almeida, P. C. A., Silva, A. P. F., & Souza, J. C. de. (2011). Formação continuada de professores: uma análise das modalidades e das práticas em estados e municípios brasileiros. Estudos e Pesquisas Educacionais, 41(144), 826-849. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742011000300010
Jacobucci, D. F. C. (2006). A formação continuada de professores em centros e museus de ciências no Brasil. UNICAMP: Campinas.
Lima, M. E. C. C., & Maués, E. (2006). Uma releitura do papel da professora das séries iniciais no desenvolvimento e aprendizagem de ciências das crianças. Ensaio, 7(2), 184-198. https://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22058.id1578 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172006080207
Lima, N. R. L., Silva, N. C., Costa, J. M., & Montenegro, A. V. (2022). A formação continuada do professor de ciências e biologia da Educação Básica: uma proposta usando coleções biológicas. Revista Prática Docente, 7(2), e22058. https://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22058.id1578 DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22058.id1578
Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa Fundação Carlos Chagas, 47(166), 1106-1133. https://doi.org/10.1590/198053144843 DOI: https://doi.org/10.1590/198053144843
Nóvoa, A. (2019). Os professores e a sua Formação num tempo de Metamorfose da Escola. Educação e Realidade, 44(3), 1-15. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623684910
Pizarro, M. V., Barros, R. C. S. N., & Silva, M. A. B. (2017). Formação continuada de professores dos anos iniciais: "Seminário de Boas Práticas" como proposta de formação e integração docente. Revista Perspectiva, 35(3), 937-950. http://dx.doi.org/10.5007/2175-795X.2017v35n3p937 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2017v35n3p937
Silva, V. F., & Bastos, F. (2012). Formação de professores de ciências: reflexões sobre a formação continuada. Revista de educação em Ciência e Tecnologia, 10, 150-188.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Tempos e Espaços em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Tempos e Espaços em Educação ficam reservados os direitos autorais pertinentes a todos os artigos nela publicados. A Revista Tempos e Espaços em Educação utiliza a licença https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY), que permite o compartilhamento do artigo com o reconhecimento da autoria.