Teaching training and practice revealed in the memories of lay teachers from Sertão Paraibano

Authors

  • Rozilene Lopes de Souza Alves Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil.
  • Joaquim Tavares da Conceição Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v16i35.19945

Keywords:

History of Education, Teaching, Memories of the teaching profession

Abstract

This article presents a historiographical understanding regarding the training and teaching practice of lay teachers. The discussion falls within the field of history of education and develops research into the training and practice of lay teachers who worked in the first four grades of primary or first grade education, in schools in Sertão Paraibano, between the 70s and 80s of the 20th century. It highlights, based on the narratives of the narrator-collaborating teachers, the reason for choosing the teaching profession, the ways of entering the profession and the training paths for practicing primary teaching. The methodology was based on the assumptions of thematic oral history. The main source was recorded interviews with four teachers. For lay primary teachers who worked in Sertão Paraibano, the teaching profession is understood as a “vocation”, however, in practice it represented a condition of financial emancipation. In general, they started their teaching practice without specific training for teaching, during the course of their profession they had access to training for teaching, following the implementation of the Logos II Project, implemented to qualify teachers to teach in the initial grades of Education. 1st Degree.

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Author Biographies

Rozilene Lopes de Souza Alves, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil.

Doutora em Educação. Professora da Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba.

Joaquim Tavares da Conceição, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe, Brasil.

Pós-Doutorado em Educação, realizado no Programa de Pesquisador de Pós-Doutorado (PPPD), da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), com bolsa de Pós-Doutorado Sênior do CNPq (2022). Doutor em História - UFBA (2012), Mestre em Educação - UFS (2007), Graduado em História - UFS (1993), Bacharel em Direito UNIT (1996), Especialização em Direito Processual (UFSC). Professor Titular da Universidade Federal de Sergipe com atuação no Colégio de Aplicação, no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED-UFS) e no Programa de Mestrado Profissional em Ensino de História. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - PQ 2. Líder do Grupo de Pesquisa em História da Educação: Memórias, sujeitos, saberes e práticas educativas (GEPHED/CNPq/UFS). Coordenador Adjunto do Programa de Mestrado Profissional em História, PROFHISTÓRIA/UFS (8/2023 - 7/2025). Participou como avaliador do Programa Nacional do Livro Didático e do Material Didático: PNLD 2017- História. Anos Iniciais do Ensino Fundamental; PNLD 2018 - Ensino Médio; PNLD 2019 - Anos Iniciais do Ensino Fundamental; PNLD 2020: Anos Finais do Ensino Fundamental; PNLD 2024: Anos Finais do Ensino Fundamental. Fundou e coordena o Centro de Pesquisa Documentação e Memória do Colégio de Aplicação (UFS). Membro do Conselho Editorial da Universidade Federal de Sergipe (2018-2022). Editor da Revista do Instituto Histórico e Geográfico de Sergipe (2018-2020). Membro de comissões de pesquisa da UFS: Comissão de Pesquisa da Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa (COMPQ/UFS ), Comissão Coordenadora do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (COMPIBIC/UFS) e Comissão Coordenadora do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação em Desenvolvimento Tecnológico e Inovação (COMPIBITI/UFS). Integra desde o ano de 2014 as comissões de seleção de ingresso de estudantes no Mestrado e Doutorado do PPGED/UFS e também da Comissão de bolsas do referido Programa. Membro do corpo editorial da Revista Tempos e Espaços em Educação e da Revista do Instituto Histórico e Geográfico de Sergipe. Sócio efetivo do Instituto Histórico e Geográfico de Sergipe e da Sociedade Brasileira de História da Educação. Desenvolve pesquisas e orientações (IC, Mestrado e Doutorado) nas áreas da História da Educação e Ensino de História. Temáticas/eixos de pesquisas na área da História da Educação: Memória e patrimônio histórico educacional; Centros de memória em espaços educativos; História das instituições e/ou práticas educativas, Intelectuais e projetos educacionais, História da educação profissional. Também orienta e desenvolve atividades no Ensino de História. Idealizador e coordenador das edições do Encontro Sergipano de História da Educação. Coordena projeto contemplado com auxílio financeiro por meio da Chamada Universal CNPq/MCTI/FNDCT N 18/2021 - Faixa A. Membro da equipe de pesquisadores da Cátedra Marquês de Pombal (Camões, I.P. / UFS).

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Published

2023-12-30

How to Cite

Alves, R. L. de S., & Conceição, J. T. da. (2023). Teaching training and practice revealed in the memories of lay teachers from Sertão Paraibano. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 16(35), e19945. https://doi.org/10.20952/revtee.v16i35.19945