Perception of in-person higher education teachers in relation to remote education
DOI:
https://doi.org/10.20952/revtee.v16i35.20159Keywords:
Remote Teaching., University education., Pandemic.Abstract
Given changes imposed by the SARS-CoV-2 pandemic on the way of life and working conditions of higher education teachers, the present work aimed to describe the perception of face-to-face higher education teachers in relation to remote teaching resulting from the social isolation imposed by pandemic. The field research was carried out with 69 teachers from a Higher Education Institution located in the city of Vitória da Conquista, belonging to the Southwest of Bahia. For data collection, a structured questionnaire containing 10 questions was applied. The majority of participating teachers were female, with specialist or master's degrees. Most participants did not have experience with remote teaching before the pandemic (76.81%) or adequate physical/technological resources for remote teaching (59.42%). Therefore, teachers had to purchase equipment to adapt to the new reality of remote teaching. The majority of teachers (67.57%) participated in training courses to learn how to use technological tools used in remote teaching. The transition from face-to-face teaching to remote teaching triggered a huge range of changes in the professional and personal lifestyle of higher education teachers. Changes in the psychological and emotional conditions of teachers highlight the need for psychological monitoring and support from educational institutions.
Downloads
References
Araripe, F. A. A. L., Nascimento, R. V., Pantoja, L. D. M., & Paixão, G. C. (2020). Aspectos ergonômicos e distanciamento social enfrentados por docentes de graduações a distância durante a pandemia. Revista Docência do Ensino Superior, 10, 1-19. https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24713
Barbosa, A. M., Viegas, M. A. S., & Batista, R. L. N. F. F. (2020). Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augustus, 25(51), 255-280. https://doi.org/10.15202/1981896.2020v25n51p
Brasil. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria n. 2.117, de 06 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância - EaD em cursos de graduação presenciais ofertados por Instituições de Educação Superior - IES pertencentes ao Sistema Federal de Ensino. Diário Oficial da União, ed. 239, seção 1, Brasília, DF, p. 131, 11 dez. 2019.
CRUZ, G. C., Schneckenberg, M., El Tassa, K. O. M., & Chaves, L. (20211). Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos. Educar em Revista, 42, 229-243.
https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000500015
Ferreira, S. F., & Santos, A. G. M. (2021). Dificuldades e desafios durante o ensino remoto na pandemia: um estudo com professores do município de queimadas-PB. Revista Científica Semana Acadêmica, 9(207), 01-12. http://dx.doi.org/10.35265/2236-6717-207-9177
Gil, A. C. (2019). Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas.
Gusso, H. L. et al (2020). Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade, 41, 01-27. https://doi.org/10.1590/ES.238957
Machado, R., Carvalho, M. F. A. A., Pedrosa, S. C. B. L., Moura, L. T. R. & Souza, D. M. O. R. (2022). Qualidade de vida, saúde física e mental de professores universitários no contexto da pandemia de covid-19. REVASF, 12(29), 01-34.
Mélo, C. B., Farias, G. D., Moisés, L. S., Beserra, L. R. M. & Piagge, C. S. L. D. (2020). Ensino remoto nas universidades federais do Brasil: desafios e adaptações da educação durante a pandemia de COVID-19. Research, Society and Development, 9(11), 01-19. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i11.9866
Nunes, C. P., & Silva, D. O. V. (2021). Trabalho docente em tempos de covid-19 no Território de Identidade do Sudoeste Baiano. Revista Humanidades e Inovação, 8(63), 12-25.
Passador, G., Faustino-Ferber, A. P., & Silva, V. L. (2021). Limites e possibilidades da oferta do curso de Graduação em direito na Modalidade a Distância no Brasil. Revista Gestão e Organizações, 06(03), 57-82. http://dx.doi.org/10.18265/2526-2289v6n3p57-82
Proetti, S. (2018). As pesquisas qualitativa e quantitativa como métodos de investigação científica: Um estudo comparativo e objetivo. Revista Lumen, 2(4), 01-23.http://dx.doi.org/10.32459/revistalumen.v2i4.60
Sahu, P. (2020). Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus, 12(4), e7541 Preprint. http://doi.org/10.7759/cureus.7541
Silva, D. O. V., Brito, V. L. F., & Nunes, C. P. (2023). Condições de trabalho e saúde de docentes municipais no sudoeste da Bahia. Revista Educação em Páginas, 2(2), e12222. https://doi.org/10.22481/redupa.v2.12222
Silva, D. O. V., & Nunes, C. P. (2021). Formação docente: o instituído no Território de Identidade do Sudoeste Baiano. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, 2(6), 1-25. https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.10117
Silva, E. C. M., & Bizelli, J. L. (2022). Formação docente em contexto de rede, possibilidades diante da pandemia Covid-19. Revista Tempos e Espaços em Educação, 15(33), 1-12. http://dx.doi.org/10.20952/revtee.v15i34.18768
Trindade, L. C. C., Do Carmo, L. F., & Silva, B. A. (2021). Percepção dos professores sobre o ensino remoto emergencial durante a pandemia da Covid-19, na Vila de Carapajó/Cametá, Pará. Perspectivas em Diálogo: revista de educação e sociedade, 8(18), 385-395. https://doi.org/10.55028/pdres.v8i18.13146
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
À Revista Tempos e Espaços em Educação ficam reservados os direitos autorais pertinentes a todos os artigos nela publicados. A Revista Tempos e Espaços em Educação utiliza a licença https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY), que permite o compartilhamento do artigo com o reconhecimento da autoria.