Bejú material culture and curriculum proposition in early childhood education in the bragantina Amazon, state of Pará, Brazil

Authors

  • Rogerio Andrade Maciel Universidade Federal do Pará, Bragança, Pará, Brasil.
  • Franciele de Almeida Magalhães Universidade Federal do Pará, Bragança, Pará, Brasil.
  • Vitor Sousa Cunha Nery Universidade do Estado do Amapá, Macapá, Amapá, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v17i36.19866

Keywords:

Cultural artifacts. Curriculum in Early Childhood Education. History of Education.

Abstract

This article aimed to discuss the material culture of Bejú and the fabric of the Early Childhood Education curriculum. Methodologically, the New Cultural History Approach was used and the data analysis was operated by the ways of doing in Certeau (2014). The results show the material culture of bejú through the following objects: cassava; the machete; the machete; the wheelbarrow; the buckets; the canoe; the catitu; the drain; the pan; the tipiti; the Sari; the Sieve; the oven; the squeegee; the basketball; and sororoca leaves. Thus, based on the results, it is a fact that the proposition of the Early Childhood Education curriculum, is mediated through teaching practices of storytelling; conversation wheels; paintings; games; drawings stimulate the imagination of children in the Bragantina Amazon, State of Pará, Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogerio Andrade Maciel, Universidade Federal do Pará, Bragança, Pará, Brasil.

PhD in Education from the Postgraduate Program in Education, in the line of Education, Culture and Society (PPGED/ICED/UFPA/2019). He works as a professor at the Federal University of Pará/Campus Universitário de Bragança and in the Postgraduate Program in Languages ​​and Knowledge in the Amazon (PPLSA), in the line of Education, Languages ​​and Interculturality in the Amazon. Associate of the Brazilian Society of History of Education - (SBHE). Leader of the Interdisciplinary Center for Research in the History of Education and Curriculum in the Amazon (NIPHECA). Researcher at the Study and Research Group on Youth and Adult Education and Diversity in the Amazon - (GUEAJA).

Franciele de Almeida Magalhães, Universidade Federal do Pará, Bragança, Pará, Brasil.

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Pedagogia (2017).  Foi bolsista do Programa de Apoio ao Doutor Pesquisador (PRODOUTOR) pela Universidade Federal do Pará/Campus Universitário de Bragança (2020-2021). Atualmente sou integrante do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa em História da Educação e Currículo na Amazônia (NIPHECA).

Vitor Sousa Cunha Nery, Universidade do Estado do Amapá, Macapá, Amapá, Brasil.

Doutor em EDUCAÇÃO na Linha de Educação, Cultura e Sociedade (PPGED-UFPA, 2021). Atualmente atua como Professor efetivo na Universidade do Estado do Amapá (UEAP) e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (Prof-História/UNIFAP). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação na Amazônia Amapaense (GEPEA-UEAP). Integrante da Rede de Pedagogias Decoloniais da Amazônia. Membro da Cátedra Paulo Freire da Amazônia. Associado a Sociedade Brasileira de História da Educação - SBHE.

References

Base Nacional Comum Curricular (2018). MEC.

Burke, P. (2017). Cultura material através de imagens. In Burke, P. (org.). Testemunha ocular: o uso de imagens como evidência histórica (pp. 123-154). Unesp.

Burke, P. (2008). O que é história cultural? Zahar.

Certeau, M. (2014). A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Vozes.

Chartier, R. (1985). A história cultural entre práticas e representações. Instituto de Cultura Portuguesa.

Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária (EMBRAPA). (2022). Prosa rural. https://www.embrapa.br/prosa-rural/norte-2022.

Freire, P. (1993). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.

Gonçalves, J. R. S. (2007). Antropologia dos objetos: coleções, museus e patrimônios. Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional.

Lopes, A. C., & Macedo, E. (2011). Prática e Cotidiano. In Lopes, A. C. & Macedo, E. Teorias do currículo (p. 123-140). Cortez.

Meihy, J. C. S. B. (1996). Manual de história oral. Edições Loyola.

Moreira, A. F. B., & Candau, V. M. (2007). Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. MEC/ SEEB.

Nascimento, E. S. P., & Tavares, H. M. (2009, Feb). As artes visuais na Educação Infantil: possibilidade real de lúdico e desenvolvimento. Revista Católica, 1(2), 169-186.

Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil – Conhecimento de mundo. (1998). MEC/SEF.

Santana, J. J. S. (2010). Você sabe desenhar? O desenho da criança e a relação com o desenvolvimento cognitivo: uma experiência na Escola Estadual Governador Roberto Santos. Generated by Foxit.

Santomé, J. T. (org.). (1988). Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Artes Médicas Sul.

Silva, T. T. da. (2017). Os estudos Culturais e o Currículo. In: Silva, T. T. da (org.). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo (pp. 131-138). Autêntica.

Viana, C. C. (2018). Histórias para contar ciências: possibilidades lúdicas para a alfabetização científica. UFRJ.

Published

2024-06-21

How to Cite

Maciel, R. A., Magalhães, F. de A., & Nery, V. S. C. (2024). Bejú material culture and curriculum proposition in early childhood education in the bragantina Amazon, state of Pará, Brazil. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 17(36), e19866. https://doi.org/10.20952/revtee.v17i36.19866

Issue

Section

Publicação Contínua

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.