Appropriation of styles of use of virtual space in higher education: analysis of practices and strategies in teaching action in virtual environments

Authors

  • Eliane Duarte Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, Pará, Brasil.
  • Daniela Barros Universidade Aberta, Lisboa, Portugal.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v17i36.20027

Keywords:

Estilos de uso do espaço virtual, Educação a distância, Ensino Superior, Práticas Pedagógicas

Abstract

The appropriation of styles of use of virtual spaces in higher education has been seen as an effective way to diversify pedagogical strategies for learning. Previous reviews on this topic are significant, but limited in some respects. This article reports partial results of research under development in the Postdoctoral Program linked to the Open University – Portugal (UAb.pt), Department of Education and Distance Learning, and aims to analyze the styles of use of the virtual as a didactic-pedagogical element in the teaching and learning process in virtual environments. The methodological process consisted of qualitative research of the exploratory, descriptive and analytical type, which supports the unfolding of the entire investigation process. The results highlight that the appropriate appropriation of the styles of use of virtual spaces by educators in didactic action has a great potential to improve educational results, especially in distance education.

 

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Author Biographies

Eliane Duarte, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, Pará, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas UNICAMP/SP/BRASIL(2016). Mestra em Engenharia Elétrica: ênfase em Computação Aplicada pela Universidade Federal do Pará UFPA/PA/BRASIL (2006), Especialista em Informática na Educação: Fundamentação Sócio- Psicopedagógica, Produção e Avaliação de Projetos pela Universidade Católica de Minas Gerais - PUC/MG/BRASIL (2001), graduada em Pedagoga (licenciatura) pelo Instituto Luterano de Ensino Superior de Santarém ILES/PA/BRASIL (1998). Professora adjunta da Universidade Federal do Oeste do Pará UFOPA/PA/BRASIL. Membro do grupo de pesquisas Oficinas em Cibercultura (OFICIBER/UFOPA-CNPq). Coordenadora do subprojeto do curso de Licenciatura em Informática na Educação no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (UFOPA/PIBID-CAPES). Coordenadora do projeto Tecnologias Digitais de Aprendizagem em Tempos de Pandemia vinculado ao Programa de Ações Emergenciais (PAEM/UFOPA). Desenvolve projetos de pesquisa, extensão, ensino com ênfase em tecnologias digitais no contexto escolar, atuando na linha de pesquisa na área de Tecnologias Digitais na Educação, onde desenvolve investigação no ensino e aprendizagem em contextos digitais; Formação de professores com apropriação das tecnologias; Educação a Distância, Inclusão Sóciodigital.

Daniela Barros, Universidade Aberta, Lisboa, Portugal.

Doutora em Educação pela UNESP – Brasil e em Educação pela UNED de Madrid. É Professora Auxiliar, de nomeação definitiva, no Departamento de Educação e Ensino a Distância (DEED) da Universidade Aberta (UAb). Atualmente é vice-coordenadora da Licenciatura em Educação, membro do Conselho Pedagógico e membro da Unidade de Desenvolvimento dos Centros Locais de Aprendizagem da mesma Universidade (UMCLA). É investigadora do Centro de Estudos Interdisciplinares (CEIS20) Coimbra, do Laboratório de Educação a Distância e eLearning (LE@D) e do Centro de Estudos Globais – Grupo Educação e Cidadania Global (UAb).

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Published

2024-09-13

How to Cite

Duarte, E., & Barros, D. (2024). Appropriation of styles of use of virtual space in higher education: analysis of practices and strategies in teaching action in virtual environments. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 17(36), e20027. https://doi.org/10.20952/revtee.v17i36.20027

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