Black women's writing in textbooks: written or outcast?

Authors

  • Ana Claudia Ferreira da Silva Universidade Estadual de Montes Claros, Montes Claros, Minas Gerais, Brasil.
  • Rita de Cássia Silva Dionísio Santos Universidade Estadual de Montes Claros, Montes Claros, Minas Gerais, Brasil.
  • Flávia Brocchetto Ramos Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20952/revtee.v17i36.21216

Keywords:

Black female authors. Literature in High School. Textbooks. PNLD Textbook.

Abstract

The aim of this article is to investigate whether and how the textbooks in the collection Português: Linguagens (High School, 1, 2 and 3 volumes) by William Roberto Cereja and Thereza Cochar Magalhães (2010, 2013) deal with black female authorship, whether or not they comply with the standards established in the National Common Curriculum Base (BNCC) and the National Education Guidelines and Bases Laws (LDB). The justification for this investigation is due to the lack of black female authorship in textbooks, which disregard the literary productions of these women and, consequently, their importance for the formation of literature readers. The theoretical framework of this study is based on Lobo (2011), Job (2015) and S. R. P. Santos (2014) and the methodological basis is bibliographical and analytical, which made it possible to describe, analyze and criticize the data extracted through exploratory and analytical reading of the literary texts published in the textbooks. The data from the survey of authors in the textbook Português: Linguagens showed that there is a discrepancy between the number of male and female authors in the collection, with emphasis on the obvious erasure of female authorship, especially black authors, underlining the relevance of this study.

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Author Biographies

Ana Claudia Ferreira da Silva, Universidade Estadual de Montes Claros, Montes Claros, Minas Gerais, Brasil.

Bolsista de Iniciação Científica vinculada ao projeto “Ensino de literatura na educação básica: estudo de manuais didáticos”, com bolsa da Fundação de amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais, no período de 01 de dezembro 2021 a 31 de setembro de 2022. Bolsista de Iniciação Científica vinculada ao projeto “História cultural de mulheres escritoras: vida e obra de Alexina de Magalhães Pinto (1869-1921)”, com bolsa da Fundação de amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais/FAPEMIG, no período de 01 de outubro 2022 a 31 de julho de 2023. Graduada em Letras Português pela Universidade Estadual de Montes Claros.

Rita de Cássia Silva Dionísio Santos, Universidade Estadual de Montes Claros, Montes Claros, Minas Gerais, Brasil.

Professora na Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Doutora em Literatura, com pós-doutorado na Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutoranda na Universidade Federal de Minas Gerais/UFMG, onde desenvolve o projeto de pesquisa "História cultural de mulheres escritoras: vida e obra de Alexina de Magalhães Pinto (1869-1921)", com financiamento da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais/FAPEMIG. Membro dos Grupos de Pesquisa Mulheres em Letras e O arquivo de Laís Corrêa de Araújo.

Flávia Brocchetto Ramos, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professora na Universidade de Caxias do Sul (UCS) – Graduação e Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) e Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLet). Líder do Grupo de Pesquisa Observatório de Leitura e Literatura.

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Published

2024-12-14

How to Cite

Silva, A. C. F. da, Santos, R. de C. S. D., & Ramos, F. B. (2024). Black women’s writing in textbooks: written or outcast?. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 17(36), e21216. https://doi.org/10.20952/revtee.v17i36.21216

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Publicação Contínua