Ensino híbrido na escola e no manguezal

modelo de rotação por estações para estudo dos impactos socioambientais nos manguezais em Aracaju-se

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47401/revisea.v8iEspecial.15607

Keywords:

Autonomia. Metodologias ativas. Protagonismo estudantil.

Abstract

The application of innovative methodological strategies in the classroom is fundamental to the teaching and learning process related to Environmental Education (EA) focused on the analysis of ecosystem degradation, such as mangroves. The mangroves receive the anthropic influence due to the occupation of the surroundings that ocasionate several socio-enviroment impacts that affect both the mangrove itself and te local community. The article aims to analyse how the Rotation by Station Model stimulate student autonomy and protagonism of the student during the teaching and learning process sustained by the critical EA based on the study of the socio-environmental impacts in the mangroves of Aracaju/SE. As such, the research, with a qualitative approach, it was strcutured in the following pedagogical steps: conversation wheel, Brainstorming and the Rotation by Station Model. During the activities, the students dialogued about the theme, answered the guiding question, and in groups developeted the propositions contained in the five stations distributed in the classroom and other school spaces.

The results demonstrate the relevance of hybrid pedagogical practices in the formation of critical and reflective subjects. The articulation of these elements can help in the construction of a new model of socio-environmental rationality, aimed at the conservation of natural environments, such as mangroves.

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Author Biographies

Sindiany Suelen Caduda dos Santos, Universidade Federal de Sergipe

Professora Adjunta do Núcleo de Graduação em Educação em Ciências Agrárias e da Terra, da Universidade Federal de Sergipe, Campus do Sertão, Nossa Senhora da Glória-SE e do Programa de Pós-Graduação em Rede Nacional para o Ensino das Ciências Ambientais - PROFCIAMB/UFS. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Metodologias Ativas – GEPIMA/UFS/CNPq. E-mail: sindiany@academico.ufs.br

Maria do Socorro Ferreira da Silva, Universidade Federal de Sergipe

Profª Associada do Departamento de Geografia da UFS e da Pós-Graduação do Programa de Pós-Graduação em Rede Nacional para o Ensino das Ciências Ambientais. Pesquisadora do GEOPLAN/CNPq/UFS. Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Metodologias Ativas – GEPIMA/UFS/CNPq.  E-mail: ms.ferreira.s@hotmail.com.

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Published

2021-05-24

How to Cite

Lima, S. N. G., Santos, S. S. C. dos, & Silva, M. do S. F. da. (2021). Ensino híbrido na escola e no manguezal: modelo de rotação por estações para estudo dos impactos socioambientais nos manguezais em Aracaju-se. Revista Sergipana De Educação Ambiental, 8(Especial), 1–21. https://doi.org/10.47401/revisea.v8iEspecial.15607

Issue

Section

Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental