A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”

uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias

Authors

  • Mateus Henrique Ferreira Universidade Federal do Paraná
  • Dieison Prestes da Silveira Universidade Federal do Paraná
  • Leonir Lorenzetti Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.47401/revisea.v10.19675

Keywords:

Educação Ambiental, Livro Didático, Novo Ensino Médio

Abstract

Environmental Education is an emerging field of knowledge that needs constant debate. Likewise, the New Secondary School, supported by the National Common Curricular Base, brings with it provocations about the meanings attributed to Environmental Education, requiring studies and investigations. With that in mind, the present study analyzed how textbooks in the Area of Natural Sciences and its Technologies in High School, approved by the National Textbook Program 2021, address Environmental Education, in the face of socio-environmental challenges. As a methodology adopted, documentary research was carried out, of a descriptive nature, based on Content Analysis, with the creation of three categories, namely: Conservationist Approach, Pragmatic Approach and Critical Approach, which refer to the political-pedagogical macrotrends. As a result, there was a discrepancy regarding the number of occurrences between the approaches, specifically with low occurrence in the Critical Approach and a predominance of the Pragmatic aspect, implying (in)directly in the critical formation of society.

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Author Biographies

Mateus Henrique Ferreira, Universidade Federal do Paraná

Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Curitiba, Paraná, Brasil. E-mail: mateusferx23@gmail.com 

Dieison Prestes da Silveira, Universidade Federal do Paraná

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM) da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Bolsista CAPES. Curitiba, Paraná, Brasil. E-mail: dieisonprestes@gmail.com

Leonir Lorenzetti, Universidade Federal do Paraná

Doutor em Educação Científica e Tecnológica (UFSC). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM) da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2. Curitiba, Paraná, Brasil. E-mail: leonirlorenzetti22@gmail.com

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Published

2023-10-27

How to Cite

Henrique Ferreira, M., Prestes da Silveira, D., & Lorenzetti, L. (2023). A Educação Ambiental no “Novo Ensino Médio”: uma análise nos livros didáticos da área de Ciências da Natureza e suas Tecnologias. Revista Sergipana De Educação Ambiental, 10, 1–19. https://doi.org/10.47401/revisea.v10.19675

Issue

Section

Fluxo contínuo