AFRO-PINDORAMIC REFLECTIONS AS A PERSPECTIVE FOR THE DECOLONIZATION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

  • Mariana Moraes de Miranda Montenegro Martins UNIRIO
  • Marcelo Aranda Stortti Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Duque de Caxias
  • Celso Sanchez UNIRIO
  • Luiz Rufino UERJ

DOI:

https://doi.org/10.47401/revisea.v10.19738

Keywords:

Conhecimento, Descolonização, Educação Ambiental, Ontologia, Perspectivismo.

Abstract

This paper discusses emerging presences/knowledge when considering non-dominant perspectives that are contributing to the critique of colonialism in Environmental Education. Taking as a starting point the notions of afroperspectivism, terrexistência and amerindian perspectivism, and the works of the quilombola thinker Nêgo Bispo and the shaman Davi Kopenawa Yanomami, we intend to present the idea of afro-pindoramic perspectivism. We consider, in this attempt, the necessary contextualization of the socio-environmental debate to the realities of the global South and the importance of the dimension of biosociodiversity as a central value in facing the colonial trauma and its disenchantment as a war machine. Thus, we propose the encounter with african and indigenous cosmovisions as an "alter-native" for the construction of a decolonizing education, and for us to think about ways to overcome the paradigmatic traps of coloniality in environmental education.

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Author Biography

Marcelo Aranda Stortti, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Duque de Caxias

Sou professor da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Duque de Caxias. Desenvolvo pesquisas nas áreas de educação meio ambiente e saúde publica. Atualmente desenvolvo pesquisas com conflitos socioambientais, educação ambiental,formação inicial e continuada de professores,  desenvolvimento de produtos pedagógicos (jogos, atividades lúdicas e tecnológicas etc) questões epidemiológicas com grandes complexos industriais e a Redução de Riscos de Desastres Naturais e tecnológicos-científicos.

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Published

2023-10-27 — Updated on 2023-10-27

How to Cite

Moraes de Miranda Montenegro Martins, M., Aranda Stortti, M., Sanchez, C., & Rufino, L. (2023). AFRO-PINDORAMIC REFLECTIONS AS A PERSPECTIVE FOR THE DECOLONIZATION OF ENVIRONMENTAL EDUCATION. Revista Sergipana De Educação Ambiental, 10, 1–18. https://doi.org/10.47401/revisea.v10.19738

Issue

Section

Fluxo contínuo