Diagnosis of socio-environmental problems experienced by municipal managers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47401/revisea.v11.21759

Keywords:

Environmental Education, Municipal management, Public policies, Socio-environmental conflicts

Abstract

Environmental Education (EE) is a fundamental practice for human and environmental development and should be integrated into both formal and non-formal settings. To achieve this, inclusive public policies capable of addressing issues in their full social, environmental, political, and economic context are necessary. This study investigated the implementation of EE projects by public management in a municipality in the interior of Paraná, focusing on understanding the interactions between local socio-environmental issues and EE practices. The research, of a qualitative and exploratory nature, used document analysis and focus groups with municipal public managers for data collection. The results showed that the majority of EE projects implemented in the municipality were aligned with a conservative political-pedagogical macro-trend, lacking projects with a critical and emancipatory perspective. This finding highlights the need for more inclusive public policies capable of addressing socio-environmental complexities in their integral context, considering environmental, cultural, and social aspects of local reality. The study suggests that a critical and participatory approach to EE can significantly contribute to inclusive human and environmental development in local communities, promoting effective changes in the relationship between society and the environment, ensuring sustainability and environmental justice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Lucia Suriani Affonso, State University of Central West (Unicentro)

Doctor in Science (UFSCar), professor in the Department of Biological Sciences and the Graduate Program in Natural Science Teaching at the State University of Central West (Unicentro).

References

BRASIL. Política Nacional de Educação Ambiental, Lei 9795. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 27 de abr. 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 14, de 6 de junho de 2012. Institui as Diretrizes Curriculares para a Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 15 jun. 2012.

BRÜGGER, P. Educação ou adestramento ambiental? Florianópolis: Letras contemporâneas, 1999.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Vozes, 2008.

DA SILVA, M. G. C. F. A crise socioambiental sob uma perspectiva marxista. Sinais - Revista de Ciências Sociais, v. 2, n. 24, 2022.

FLEURY, L. C.; ALMEIDA, J.; PREMEBIDA, A. O ambiente como questão sociológica: conflitos ambientais em perspectiva. Sociologias, v. 16, n. 35, p. 34–82, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-45222014000100003

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GUIMARÃES, M. Educação ambiental crítica. Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, p. 25-34, 2004.

JACOBI, P. Educação Ambiental, Cidadania e Sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, v. 11, n. 118, p. 189–205, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000100008

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & sociedade, v. 17, p. 23-40, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-44220003500

LIMA, G. F. C. Formação e dinâmica do campo da educação ambiental no Brasil: emergência, identidades, desafios. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. São Paulo, 207 p., 2005.

LOPES, B.; AMARAL, J.; CALDAS, R. W. Políticas Públicas: conceitos e práticas. Belo Horizonte: Sebrae/MG, 2008. 48p.

MARQUES, C. A. et al. A abordagem de questões ambientais: contribuições de formadores de professores de componentes curriculares da área de ensino de química. Química nova, v. 36, n. 4, p. 600–606, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422013000400020

MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.156p.

SÁ, L. M. B. M. A educação ambiental na gestão municipal. Linhas Críticas, v. 7, n. 13, p. 203-214, 11. 2001. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v7i13.2902

SOUZA, C. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, n. 16, p. 20–45, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-45222006000200003

STUCKY, R. M. M. As Políticas Públicas e a Exclusão na Conquista do Direito Universal à Saúde. In: BONETI, L. W. (coord.). Educação, exclusão e cidadania. Ijuí, Editora Unijuí, 1997.

VEIGA, L.; GONDIM, S. M. G. A utilização de métodos qualitativos na ciência política e no marketing político. Opinião Pública, v. 7, n. 1, p. 1-15. 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-62762001000100001

VESTENA, L. R.; SCHMIDT, L. P. Algumas reflexões sobre a urbanização e os problemas socioambientais no centro-sul paranaense. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, v. 31, n. 1, p. 67-73, 2009. DOI: https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v31i1.4589

Published

2024-11-28

How to Cite

Dall’Agnol Triacca, S., & Suriani Affonso, A. L. (2024). Diagnosis of socio-environmental problems experienced by municipal managers. Revista Sergipana De Educação Ambiental, 11, 1–20. https://doi.org/10.47401/revisea.v11.21759

Issue

Section

Fluxo contínuo