Between inclusion and exclusion: Teachers’ reflections about students with autism in public school
DOI:
https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.14098Keywords:
Continuing education, Pedagogical practices, SchoolingAbstract
This paper writes about the reflections of four ordinary teachers and one special education teacher, of a public school in the school inclusion context. Analyze the reflections in relation to the acceptance and reception of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the school environment. The problem to be solved is the following: how do the acceptance and reception of students with ASD occur in the school? It configures in a snippet of a qualitative and field research based on Teixeira (2010) and Oliveira (2012), developed in a public school in the municipal education system located in Belém-PA in 2017. The theoretical contribution of the investigation was anchored on Orrú (2012, 2016) and Mantoan (2013, 2015), that study and research about autism and school inclusion. The reflections of the five teachers reveal alarming situations, such as resistance to accepting and welcoming of students with autism in the school context, because some factors interfere in the classroom and school routine, which calls the need of this space to reflect and revise his pedagogical proposal. However, the research also reveals educational situations that enable the school inclusion.
Downloads
References
Fávero, E. A. G. (2013). Alunos com deficiência & seu direito à educação: trata-se de uma educação especial? In: Mantoan, M. T. E. O desafio das diferenças nas escolas (5ª ed.). Petrópolis: Vozes, p. 17-27.
Ferrari, P. (2012). Autismo infantil: o que é & como tratar? (4ª ed.). São Paulo: Paulinas.
Freire, P. (2016). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (54ª ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica 2019: notas estatísticas. (2020). Brasília. https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_ statisticas_censo_da_educacao_basica_2019.pdf
Lei Nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista. Diário Oficial da União (DOU) de 28 de dezembro de 2012. (2012). Brasília. https://www.jusbrasil.com.br/diarios/45243736/dou-secao-1-28-12-2012-pg-2
Machado, R. (2009). Educação especial na escola inclusiva: políticas, paradigmas & práticas. São Paulo: Cortez.
Mantoan, M. T. E. (2013). Ensinando a turma toda: as diferenças na escola. In: Mantoan, M. T. E. O desafio das diferenças nas escolas. (5ª ed.). Petrópolis: Vozes, p. 59-67.
Mantoan, M. T. E. (2015). Inclusão escolar – o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus.
Nações Unidas no Brasil. (2016). Rejeitar pessoas com autismo é ‘um desperdício de potencial humano’, destacam representantes da ONU. https://brasil.un.org/pt-br/72685-rejeitar-pessoas-com-autismo-e-um-desperdicio-de-potencial-humano-destacam-representantes-da
Notas Estatísticas: Censo Escolar 2018. (2019). Brasília. https://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2018/notas_estatisticas_censo_escolar_2018.pdf.
Oliveira, I. A., & Mota Neto, J. C. (2011). A construção de categorias de análise na pesquisa em educação. In: Marcondes, M. I., Oliveira, I. A., & Teixeira, E. Abordagens teóricas & construções metodológicas na pesquisa em educação. (22ª ed.). Belém: EDUEPA, p. 161-179.
Oliveira, M. M. (2012). Como fazer pesquisa qualitativa (4ª ed.). Petrópolis: Vozes.
Orrú, S. E. (2016). Aprendizes com autismo: aprendizagem por eixos de interesse em espaços não excludentes. Petrópolis: Vozes.
Orrú, S. E. (2012). Trajetória, avanços & desafios na concepção & educação de educandos com autismo. In: Orrú, S. E. Estudantes com necessidades especiais: singularidades & desafios na prática pedagógica inclusiva. Rio de janeiro: Wak Editora, p. 177-204.
Paiva Junior, F. (2019). Quantos autistas há no Brasil? Revista Autismo, 4(4), 20-23. https://www.alex.pro.br/tea_revista_4.pdf
Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. (2008). Brasília. http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf
Teixeira, E. (2010). As três metodologias: acadêmica, da ciência & da pesquisa (7ª ed.). Petrópolis: Vozes.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
À Revista Tempos e Espaços em Educação ficam reservados os direitos autorais pertinentes a todos os artigos nela publicados. A Revista Tempos e Espaços em Educação utiliza a licença https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ (CC BY), que permite o compartilhamento do artigo com o reconhecimento da autoria.