As questões socioambientais sob o “horizonte perceptivo” de estudantes do ensino médio de uma escola pública do interior de Alagoas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47401/revisea.v11.17998

Keywords:

Educação Ambiental, Percepção socioambiental, Fenomenologia, Covid-19

Abstract

The Phenomenological research starts from the question: how does a group of third year students from a state public school, in the municipality of Pão de Açúcar/Al, conceive local, national and global socio-environmental issues? The Phenomenological method supports the interpretation of the participants' narratives, on school premises, respecting the Covid-19 control protocols. Among the results: sewage, garbage and the exploitation of water resources were identified as the main socio-environmental problems in the municipality; the São Francisco River was highlighted by the research participants; the human being was recognized as the cause of existing environmental damage; the participants indicated future actions such as: creation of vegetable gardens, actions to raise awareness about the problem of sewage, garbage and damage to water resources, in addition to others. A critical, participatory, emancipatory Environmental Education process is essential, based on the Freirean perspective, aligned with good living and planetary sustainability.

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Author Biographies

Yalin Brizola Yared, Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL

Doutora em Educação. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/UNISUL. Líder do Grupo de Pesquisa GPECrit -Educação em Ciências e Pensamento Crítico CNPq/UNISUL.

Fábio Feitosa Feitosa, Servidor da Rede Pública Estadual de Ensino de Alagoas

Mestre em Educação em pela Universidade do Sul de Santa Catarina – UNISUL (2021).
Especialista em Piscicultura pela Universidade Federal de Lavras – UFLA (2000).
Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Alagoas – UFAL (1998).
Membro do Grupo de Pesquisa AnPAP-EA (Análise e Planejamento Ambiental da
Paisagem e Educação Ambiental). Atualmente é Gestor da Escola Estadual Sampaio
Dória e Consultor em Compras Governamentais da Agricultura Familiar.

Fátima Elizabeti Marcomin, Professora aposentada - Universidade do Sul de Santa Catarina/UNISUL

Pós-Doutora em Educação - Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT (2012). Doutora em Ciências, área de concentração Ecologia e Recursos Naturais - Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (2002).  Membro do GPEA - Grupo Pesquisador em Educação Ambiental Comunicação e Arte - Região SC. 

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Published

2024-05-17

How to Cite

Brizola Yared, Y., Feitosa Feitosa, F. ., & Elizabeti Marcomin, F. . (2024). As questões socioambientais sob o “horizonte perceptivo” de estudantes do ensino médio de uma escola pública do interior de Alagoas. Revista Sergipana De Educação Ambiental, 11, 1–34. https://doi.org/10.47401/revisea.v11.17998

Issue

Section

Fluxo contínuo