Um olhar do feminino sobre a natureza

pensando a pandemia de COVID19

Authors

  • Alice Pagan Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

DOI:

https://doi.org/10.47401/revisea.v9i2.18118

Keywords:

Ecofeminismo. Afetividade. Educação Ambiental

Abstract

This article results from a lecture during physical isolation in the COVID-19 pandemic. I sought to reflect on the roles of science and science teaching in this pandemic context from a feminine-transfeminist perspective. I organized the argument into three questions: What is the feminine I mobilize as a biology teacher and transgender woman? How has science, with a view of this feminine, been building itself? And how can this transfeminist science be applied to think about the pandemic context? Among the considerations raised, I highlight another issue: in our relationship with the family, with the State, with nature, which at this moment presents itself in a very catalytic way of our human maturation, we need to be aware that we will have a very different world from the one we had when we start to glimpse the first data of this pandemic. Will this new world have new humans?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alice Pagan, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Professora associada do Departamento de Biologia e Zoologia do Instituto de Biociências (IB) da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

References

ALVES, M. M. S.; PAGAN, A. A. Correlação entre equilíbrio emocional e vulnerabilidade às IST / AIDS num estudo sobre desempenho escolar com adolescentes. R. Educ. Públ., Cuiabá, v. 28, n. 69, p. 793-819, set./dez. 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7896. Acesso em agosto de 2020.

ALVES, M. M. S.; PAGAN, A. A. Aproximação das questões sociocientíficas em um instrumento de avaliação escolar em ciências: uma estratégia para identificar vulnerabilidade dos adolescentes às ist/aids. #Tear Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, 9(1), 1–22. 2020 https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

CHASSOT, A. A ciência é masculina? É, sim senhora! 6ª ed. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2013, 136p.

FEDERICI, S. Calibã e a bruxa. Mulheres, corpo e acumulação primitiva. Trad. de Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2017.

INGOLD, T. Da transmissão de representações à educação da atenção. Educação, 33(01), 06–25, 2010. Acesso em: 06/05/2021 https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/6777/4943

INGOLD, T. Humanidade e animalidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, junho, 1–15, 1995. http://www.anpocs.org.br/portal/publicacoes/rbcs_00_28/rbcs28_05

KEEL, M. A contribuição do ecofeminismo para a ética animal. Cap. 1. In: Ecofeminismos: fundamentos teóricos e práxis interseccionais. Daniela Rosendo; Fabio A. G. Oliveira; Patrícia Carvalho; Tânia A. Kuhnen (Orgs.). Rio de Janeiro: Ape’Ku, 2019.

MOSCOVICI, S. Homens Domésticos e Homens Selvagens. Trad. Elisabeth Neves Cabral. Amadora: Livraria Bertrand, 1976. 282 p. (Tempo Aberto).

PAGAN, A. A. Entre o bélico e o diplomático: transicionar a ciência como possibilidade de humanizar a educação ambiental. Revista Sergipana de Educação Ambiental, 7 (Número Especial), 1–19, 2019.

PAGAN, A. A. O ser humano do Ensino de Biologia : uma abordagem fundamentada no autoconhecimento. Revista Entreideias: Educação, Cultura e Sociedade, 7(esp), 73–86, 2018. https://portalseer.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/26530/17169

PAGAN, A. A. Biologia para o Autoconhecimento: Algumas Considerações Autobiográficas. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis/SC, 2017.

PAGAN, A. A. (2009). Ser (animal) humano: evolucionismo e criacionismo nas concepções de alguns graduandos em Ciências Biológicas. [Universidade de São Paulo]. In Tese (Doutorado em Educação): Vol. unico. https://doi.org/10.11606/T.48.2009.tde-04052009-001634

PULEO, A. A. Ecofeminismo: uma alternativa a la globalización androantropocéntrica. Cap. 2. In: Ecofeminismos: fundamentos teóricos e práxis interseccionais. Daniela Rosendo; Fabio A. G. Oliveira; Patrícia Carvalho; Tânia A. Kuhnen (Orgs.). Rio de Janeiro: Ape’Ku, 2019.

Published

2022-12-01

How to Cite

Pagan, A. (2022). Um olhar do feminino sobre a natureza: pensando a pandemia de COVID19. Revista Sergipana De Educação Ambiental, 9(2), 1–17. https://doi.org/10.47401/revisea.v9i2.18118

Issue

Section

Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta