Análise de processo participativo em um Programa de Educação Ambiental sob a ótica da Complexidade e da Aprendizagem Social

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47401/revisea.v11.20872

Keywords:

Complexity; environmental education; protected areas; social learning

Abstract

The main objective of this work is to analyze the elaboration of the Environmental Education Program of the APAs Corumbataí-Piracicaba (PEA-APAs), under the theoretical framework of Social Learning (SL) and complexity. We followed the meetings of the Technical Chamber of Environmental Education and Communication, featuring participatory research. Data was collected through recordings of meetings, minutes and official documents. We analyzed the data using the NVivo software based on the complexity and dimensions of AS: action, reflection, communication, negotiation and participation, in order to draw relationships between the two theoretical references. The results showed that the process of preparing the PEA-APAs was collaborative and dialogued, showing large complex networks of knowledge and actions, also covering the dimensions of AS. We conclude that SL and complexity are complementary and extremely important to support collaborative management processes in conservation units.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACCI, D. L. C.; JACOBI, P. R.; SANTOS, V. M. N. Aprendizagem social nas práticas colaborativas: exemplos de ferramentas participativas envolvendo diferentes atores sociais. Revista de Educação em Ciências e Tecnologia, v. 6, n. 3, p. 227-243, 2013.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições Setenta, 1994.

BRANDÃO, C. R.; STRECK, D. R. Pesquisa participante: o saber da partilha. Aparecida, SP: Ideias e Letras, 2006.

CARVALHO, I. C.M. Educação ambiental crítica: nomes e endereçamentos da educação ambiental. In: LAYRARGUES, P. P. (Org.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília (DF): Edições Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 13-24.

DYBALL, R.; BROWN, V. A.; KEEN, M. Towards sustainability: five strands of social learning. In: WALS, A. E. J. (ed.). Social Learning: towards a sustainable world. The Netherlands: Wageningen Academic Publishers, 2009. p. 181-194.

GARCÍA, J. E. Educación ambiental, constructivismo y complejidad. Espanha: Díada Editora S. L., 2004.

JACOBI, P. R. Aprendizagem social e formação de professores em educação para a sustentabilidade socioambiental. Revista do Instituto de Geociências – USP, São Paulo, v. 6, p. 5-10, 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/gusppe/article/view/61961/0. Acesso em: fev. 2023.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Trad. do francês: Eliane Lisboa. Porto Alegre: Sulina, 2005.

WILDEMEERCH, D. Social learning revisited: Lessons learned from North and South. In: WALS, A. E. J. (ed.). Social Learning: towards a sustainable world. The Netherlands: Wageningen Academic Publishers, 2009. p. 99-116.

Published

2024-05-17

How to Cite

Formenton, N., & Louro Ferreira Silva, R. (2024). Análise de processo participativo em um Programa de Educação Ambiental sob a ótica da Complexidade e da Aprendizagem Social. Revista Sergipana De Educação Ambiental, 11, 1–23. https://doi.org/10.47401/revisea.v11.20872

Issue

Section

Fluxo contínuo

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.