Análise de processo participativo em um Programa de Educação Ambiental sob a ótica da Complexidade e da Aprendizagem Social
DOI:
https://doi.org/10.47401/revisea.v11.20872Keywords:
Complexity; environmental education; protected areas; social learningAbstract
The main objective of this work is to analyze the elaboration of the Environmental Education Program of the APAs Corumbataí-Piracicaba (PEA-APAs), under the theoretical framework of Social Learning (SL) and complexity. We followed the meetings of the Technical Chamber of Environmental Education and Communication, featuring participatory research. Data was collected through recordings of meetings, minutes and official documents. We analyzed the data using the NVivo software based on the complexity and dimensions of AS: action, reflection, communication, negotiation and participation, in order to draw relationships between the two theoretical references. The results showed that the process of preparing the PEA-APAs was collaborative and dialogued, showing large complex networks of knowledge and actions, also covering the dimensions of AS. We conclude that SL and complexity are complementary and extremely important to support collaborative management processes in conservation units.
Downloads
References
BACCI, D. L. C.; JACOBI, P. R.; SANTOS, V. M. N. Aprendizagem social nas práticas colaborativas: exemplos de ferramentas participativas envolvendo diferentes atores sociais. Revista de Educação em Ciências e Tecnologia, v. 6, n. 3, p. 227-243, 2013.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições Setenta, 1994.
BRANDÃO, C. R.; STRECK, D. R. Pesquisa participante: o saber da partilha. Aparecida, SP: Ideias e Letras, 2006.
CARVALHO, I. C.M. Educação ambiental crítica: nomes e endereçamentos da educação ambiental. In: LAYRARGUES, P. P. (Org.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília (DF): Edições Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 13-24.
DYBALL, R.; BROWN, V. A.; KEEN, M. Towards sustainability: five strands of social learning. In: WALS, A. E. J. (ed.). Social Learning: towards a sustainable world. The Netherlands: Wageningen Academic Publishers, 2009. p. 181-194. DOI: https://doi.org/10.3920/9789086865949_013
GARCÍA, J. E. Educación ambiental, constructivismo y complejidad. Espanha: Díada Editora S. L., 2004.
JACOBI, P. R. Aprendizagem social e formação de professores em educação para a sustentabilidade socioambiental. Revista do Instituto de Geociências – USP, São Paulo, v. 6, p. 5-10, 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/gusppe/article/view/61961/0. Acesso em: fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9087.v6i0p5-10
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Trad. do francês: Eliane Lisboa. Porto Alegre: Sulina, 2005.
WILDEMEERCH, D. Social learning revisited: Lessons learned from North and South. In: WALS, A. E. J. (ed.). Social Learning: towards a sustainable world. The Netherlands: Wageningen Academic Publishers, 2009. p. 99-116. DOI: https://doi.org/10.3920/9789086865949_008
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Sergipana de Educação Ambiental

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).