Os discursos das empresas de mineração e seus efeitos na educação ambiental

Authors

  • Viviane Amélia Ribeiro Cardoso Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Angélica Cosenza Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.47401/revisea.v10.19676

Keywords:

Mineração, Ecologia Política, Educação Ambiental, Análise Crítica do Discurso

Abstract

This theoretical research paper aims to understand the discourses of mining companies and their effects on the field of environmental education. From the theoretical-methodological perspective of Critical Discourse Analysis, we present the discourses of mining companies, mobilized by the concepts of hegemony and ideology. We then try to discuss the field of environmental education in relation to the discursive meanings of mining. Discourses mobilized by mining companies reflect ideological and hegemonic forces that permeate the field of environmental education, in meanings that deal with education for sustainable development, separating its impacts and conflicts. With the field of environmental education in its critical understanding, we are signalling other possibilities for thinking about theory and practice in environmental education, by seeking to unveil the dominant internalization of mining and with a view to alternatives for socio-environmental emancipation.

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Author Biographies

Viviane Amélia Ribeiro Cardoso, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFJF). Mestre em Comunicação (PPGCOM/UFJF). Gestora Ambiental (UFRRJ/ITR). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental (GEA/UFJF). Bolsista CAPES. E-mail: vivianearcardoso@gmail.com

Angélica Cosenza, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professora e pesquisadora da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (FACED/PPGE/UFJF). Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental (GEA/UFJF).

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Published

2012-10-27

How to Cite

Ribeiro Cardoso, V. A., & Cosenza, A. (2012). Os discursos das empresas de mineração e seus efeitos na educação ambiental. Revista Sergipana De Educação Ambiental, 10, 1–17. https://doi.org/10.47401/revisea.v10.19676

Issue

Section

Fluxo contínuo