Writings and tracings of experiences in the Amazon

contributions to the training of environmental educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47401/revisea.v10.19717

Keywords:

Drawings, Narratives, Interpretative trails

Abstract

Interpretive trails can be part of formative processes. The aim of this work was to characterize the meanings attributed to the experiences of environmental educators on a signposted trail in the Amazon. We carried out an activity on a trail with five environmental educators in the Floresta Nacional de Carajás, PA. After the trail, the participants produced texts and drawings about their experiences. The texts were analyzed based on discourse analysis and drawings through an adaptation of the analysis of systemic networks. As results, we identified different relationships between the subjects and the territory: (i) positions of integration and distancing with nature; (ii) a significant relationship of the subjects' experiences with the trail and with a signpost; (iii) sense perception as a path of affection; (iv) presence of discourses with an individual-collective relationship. The relationships of belonging and collective valorization identified contribute to social participation and other human~nature relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Andrade, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas na Universidade Federal do Rio de Janeiro, Mestra em Educação em Ciências e Saúde pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde do Instituto NUTES/UFRJ, doutoranda em Educação em Ciências e Saúde pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde do Instituto NUTES/UFRJ e pesquisadora no Laboratório de Limnologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Tainá Figueroa Figueiredo , Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Bacharel em Ciências Ambientais (UNIRIO), Licenciada em Biologia (UNIRIO), Mestra em Educação em Ciências e Saúde (NUTES/UFRJ), doutoranda em Educação em Ciências e Saúde no Instituto NUTES/UFRJ e pesquisadora no Laboratório de Limnologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Rhuan Paulo Araujo Figueiredo de Sousa , Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Educador, licenciado em Ciências Biológicas pela UFRJ, com experiência na educação básica. Atualmente, cursa a graduação de Bacharel em Ecologia pela UFRJ.

Reinaldo Luiz Bozelli, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos, mestrado em Ecologia e Recursos Naturais também pela Universidade Federal de São Carlos e doutorado em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal de São Carlos e Instituto Max-Planck de Limnologia, em Ploen, Alemanha. Professor Titular do Departamento de Ecologia da UFRJ.

Laísa Freire, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, mestrado em Ciências pela Escola Nacional de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz e doutorado em Educação em Ciências e Saúde pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde - NUTES/UFRJ com estágio de doutorado na Universitat Autònoma de Barcelona - Catalunya. Professora Associada da UFRJ.

References

ANDRADE, C. FIGUEIREDO, T. F. FREIRE, L. M. Não é qualquer árvore, é aquela que me viu crescer: Afetos e singularidades na relação com as árvores em um projeto de Educação Ambiental. In: Biografía, n. extraordinário, p. 759-772, 2023.

ANDRADE DA SILVA, C. Significados e experiências educativas em uma trilha interpretativa na Amazônia: uma aproximação ética~estética~política da Educação Ambiental. 2021. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Saúde) – Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

ANDRADE DA SILVA, C.; FIGUEIREDO, T. F.; BOZELLI, R.; FREIRE, L. Marcos de teorías poscríticas para repensar la investigación en educación ambiental: la experiencia estética y la subjetividad en la formación de profesores y educadores ambientales. In: Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, v. 57, n. 2, p. 1-17, 2020. DOI: https://doi.org/10.7764/PEL.57.2.2020.1

BLISS, J.; MONK, M.; OGBORN, J. Qualitative Data Analysis for Educational Research: A guide of systemic networks. London: Croom Helm, 1983.

CAETANO, A. C. et al. Interpretação ambiental nas unidades de conservação federais. [S. l.]: ICMBio, 2018.

CARVALHO, I. C. de. M. Educação ambiental e a formação do sujeito ecológico. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

COLE, D. The Designation of a Deleuzian Philosophy for Environmental Education and Its Consequences. In: Australian Journal of Environmental Education, p. 1–10, 2019.

DEGASPERI, T. C.; BONOTTO, D. M. B. Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos. In: Ciência & Educação, v. 23, n. 3, p. 625-642, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170030006

FIGUEIREDO, T. F. Narrativas na formação docente em ciências: um olhar a partir de uma disciplina de educação ambiental da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). 2020. 179 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Saúde) – Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020.

FREIRE, L. M. et al. Environmental Education in interpretive signage on a trail in the Amazon rainforest, Brazil. In: XX IOSTE International Symposium, 2022. XX IOSTE 2022. Campinas: Galoá, 2022. v. 1, p. 1-2.

FREIRE, L. M.; RODRIGUES, C. Formação de professores e educadores Ambientais: diálogos generativos para a práxis. In: Pesquisa em Educação Ambiental, v. 15, n. 1, p. 106-125, 2020. DOI: https://doi.org/10.18675/2177-580X.2020-14666

FREIRE, L.; FIGUEIREDO, T. F.; CÁCERES, M. A. M.; BRAZ, F. L. Non-hegemonic views of sustainability in science teacher education: The case of a university-school collaboration in Brazil. In: ÖZTÜRK, M. (org.). Educational Response, Inclusion and Empowerment for SDGs in Emerging Economies: How do education systems contribute to raise global citizens? [S. l.]: Springer, 2022. p. 83-104.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 67. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREITAS, L. M.; GHEDIN, E. L. Narrativas de formação: origens, significados e usos na pesquisa-formação de professores. In: Revista Contemporânea de Educação, v. 10, n. 19, p. 111-131, 2015.

GEE, J. P. An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method. 3. ed., Nova York: Routledge, 2011.

GONÇALVES, V. M. de L. et al. Sinalização Interpretativa de Trilhas no Bioma Amazônico: Reflexões e Perspectivas. In: Caderno de Resumos da 11a Semana de Integração Acadêmica da UFRJ, 14 a 18 de fevereiro de 2022: CCS - Centro de Ciências da Saúde. Rio de Janeiro: UFRJ, 2022.

GRUBER, J. G. (org.). O livro das árvores. Benjamim Constant: Organização Geral dos Professores Ticuna Bilíngües, 1997.

GUDYNAS, E. Direitos da natureza: ética biocêntrica e políticas ambientais. Tradução: Igor Ojeda. São Paulo: Elefante, 2019.

KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LAYRARGUES, P. P. Antiecologismo no Brasil: reflexões ecopolíticas sobre o modelo do desenvolvimentismo extrativista-predatório e a desregulação ambiental pública. In: OLIVEIRA, M. M. D. de; MENDES, M.; HANSEL, C. M.; DAMINANI, S. (org.). Cidadania, meio ambiente e sustentabilidade. Caxias do Sul: Editora Universidade Caxias do Sul, 2017. v. 1, p. 325-356.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G.F. da C. Mapeando as macro-tendências político-pedagógicas da Educação Ambiental contemporânea no Brasil. In: Anais do VI Encontro “Pesquisa em Educação Ambiental”. Ribeirão Preto: USP, 2011.

LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis: Vozes, 2001.

LIMA, G. F. C. Educação ambiental crítica: do socioambientalismo às sociedades sustentáveis. In: Educação e Pesquisa, v. 35, n. 1, p. 145-163, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022009000100010

MARIN, A. A.; KASPER, K. M. A natureza e o lugar habitado como âmbitos da experiência estética: novos entendimentos da relação ser humano – ambiente. In: Educação em Revista, v. 25, n. 2, p. 267-282, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982009000200012

NOVIKOFF, C.; CAVALCANTE, M. A. de P. Pensar a potência dos afetos na e para a Educação. In: Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 20, n. 3, p. 88-107, 2015.

PASSOS, W. V. Dos. O ato de desenhar como ação para Revolução Estética e Educação Ambiental. In: Ambiente & Educação, v. 27, n. 1, p. 1–28, 2022. DOI: https://doi.org/10.14295/ambeduc.v27i1.14251

PAYNE, P. et al. Affectivity in Environmental Education Research. In: Pesquisa em Educação Ambiental, v. 13. Especial, p. 93-114, 2018. DOI: https://doi.org/10.18675/2177-580X.vol13.Especial.p92-114

SATO, M. et al. Os condenados da Pandemia. Cuiabá: GPEA-UFMT & ED. Sustentável, 2020.

SILVA, C. A. da; FREIRE, L. M.; PEDROSO, K. V.; BOZELLI, R. L. A estética na Educação Ambiental a partir de experiências em uma Trilha Interpretativa com educadores ambientais. In: X Encontro Pesquisa em Educação Ambiental, 2019, São Cristóvão - SE. In: Anais do X Encontro Pesquisa em Educação Ambiental, 2019.

SOUZA, E. C. de.; OLIVEIRA, R. de C. M. de. Pesquisa (auto)biográfica, cultura e cotidiano escolar: diálogos teórico-metodológicos. In: Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 2, p. 182-203, 2016. DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2016.25506

TAVARES, C. M. S.; BRANDÃO, C. M. M.; SCHMIDT, E. B. Estética e educação ambiental no paradigma da complexidade. In: Pesquisa em Educação Ambiental, São Carlos, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 177-193, 2009. DOI: https://doi.org/10.18675/2177-580X.vol4.n1.p177-193

Published

2023-10-27 — Updated on 2023-10-27

How to Cite

Andrade, C., Figueroa Figueiredo , T., Araujo Figueiredo de Sousa , R. P., Bozelli, R. L., & Freire, L. (2023). Writings and tracings of experiences in the Amazon: contributions to the training of environmental educators . Revista Sergipana De Educação Ambiental, 10, 1–17. https://doi.org/10.47401/revisea.v10.19717

Issue

Section

Fluxo contínuo