The community's view on the role of the public university in facing the pandemic

Authors

  • Marcius Vinicius Borges Silva Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Luiza Melo de Aguiar Lira Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
  • Bruno Andrade Pinto Monteiro Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.47401/revisea.v9i2.17460

Keywords:

Content analysis. Pandemic. Public university. Community.

Abstract

With the emergence of the SARS-CoV-2 pandemic in 2019, dark times of a health crisis exposed the perverse socio-environmental inequality and the inability to provide basic public services for the entire population. In the midst of this scenario, an extension course was promoted online, in order to facilitate dialogue and the exchange of knowledge between society and the university, overcoming the discourse of academic hegemony and replacing it with an alliance with social movements and organizations. In this work, the responses of the course participants when filling out forms were analyzed, based on Laurence Bardin's content analysis. Participants pondered community-university dialogue; the role of the university in the pandemic; accessible communication for the community; extension activities and information credibility. We conclude with an understanding of the importance of facing the verb esperançar as an imperative, not as a way of conforming, but resisting and trying to seek solutions together.

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Author Biographies

Marcius Vinicius Borges Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Graduado em Ciências Biológicas, Mestre em Ciências pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro e Doutorando em Educação em Ciências e Saúde pela UFRJ.  Atualmente é tutor presencial do Consórcio CEDERJ no curso de Ciências Biológicas/UFRJ e integrande do grupo de Pesquisa Linguagens do Ensino de Ciências (LINEC).

Luiza Melo de Aguiar Lira, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Possui graduação em Química pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2015) e mestrado em Ensino de Química pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2018). Atualmente atua como técnica de laboratório - química da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) .Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Saúde do NUTES (UFRJ), participando do Grupo de Pesquisa Linguagens do Ensino de Ciências (LINEC).

Bruno Andrade Pinto Monteiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutor em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (NUTES/UFRJ) com estágio doutoral sanduíche na Universidade de Aveiro (Ua/PT). Mestre em Tecnologia Educacional nas Ciências da Saúde (NUTES/ UFRJ). Licenciado em Química (UFRJ) e em Física (UNIS). Técnico em Química. Professor Associado da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/Macaé). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde (NUTES/UFRJ). Professor do Mestrado Profissional em Ensino de Química (PEQUI/UFRJ). Pesquisador do Grupo de Pesquisa em Linguagens no Ensino de Ciências (LINEC-UFRJ/Macaé). Pesquisador do Grupo de Estudos em Educação Ambiental desde el Sur (GEASUR/UNIRIO). Pesquisador da Rede Internacional de Estudos Decoloniais na Educação Científica e Tecnológica (RIEDECT). Pesquisas no campo da Educação e Divulgação em Ciências, com ênfase nas temáticas de formação de professores, decolonialidade, direitos humanos, interculturalidade, educação ambiental, mídias, espaços escolares, não escolares e virtuais de educação

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Published

2022-12-01

How to Cite

Borges Silva, M. V., Melo de Aguiar Lira, L., & Andrade Pinto Monteiro, B. . (2022). The community’s view on the role of the public university in facing the pandemic. Revista Sergipana De Educação Ambiental, 9(2), 1–17. https://doi.org/10.47401/revisea.v9i2.17460

Issue

Section

Saberes e estratégias de resistências em tempos de pandemia: pedagogias da luta

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