Análise crítica do discurso do documento Diretrizes de Aprendizagem dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) no Currículo da Cidade de São Paulo

Authors

  • Luna Tapajós Santos Moreira PUC RIO
  • Carlos Frederico Bernardo Loureiro UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.47401/revisea.v10.19650

Keywords:

Análise Crítica do Discurso; Estado; Objetivos de Desenvolvimento Sustentável.

Abstract

Taking as reference the Critical Discourse Analysis and the Gramscian concept of state, we analyse the document Diretrizes de Aprendizagem dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) no Currículo da Cidade de São Paulo (learning guidelines of susteinable development goals in the curriculum of the City of São Paulo) published by the Municipal Secretaria of São Paulo. It is observed that this document gets close to the hegemonic conception of sustainable development as it privileges an instrumental dimension of education based on the creation of skills and competence aimed at producing a so-called sustainable behavior pattern. Furthermore, the document introduces a discourse guided by individual solutions with regard to the environmental crisis, dissociating the social relations of production from the individual sphere, to which the responsibilities for the changes identified as necessary are transferred. Despite presenting relevant issues to be debated in schools, in this article we argue about the contradictions that permeate the approach of education for sustainable development in relation to such themes.

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Author Biography

Carlos Frederico Bernardo Loureiro, UFRJ

Full Professor at FE/UFRJ; Coordinator of the Research Laboratory in Education, Environment and Society - LIEAS/UFRJ.

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UNESCO-ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA EA CULTURA. Educação para os objetivos de desenvolvimento sustentável: objetivos de aprendizagem.

Published

2023-10-27

How to Cite

Tapajós Santos Moreira, L., & Bernardo Loureiro, C. F. (2023). Análise crítica do discurso do documento Diretrizes de Aprendizagem dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) no Currículo da Cidade de São Paulo . Revista Sergipana De Educação Ambiental, 10, 1–15. https://doi.org/10.47401/revisea.v10.19650

Issue

Section

Fluxo contínuo