A dimensão ambiental na proposta pedagógico-curricular para a formação de pedagogos e pedagogas

Authors

  • Cássia Machado Ribeiro Dantas Universidade Federal de Sergipe
  • Maria Inêz Oliveira Araújo Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.47401/revisea.v8i1.16065

Keywords:

Educação Ambiental, Formação inicial, Pedagogia

Abstract

Pedagogy as a field of knowledge and investigation or practical science of education that studies educational actions permeates the implementation of environmental education. This text aims to explain the contributions of ecological concepts to the educational process from an environmental perspective, present in the pedagogical-curricular proposal of the Pedagogy course at the Federal University of Sergipe (UFS)/São Cristóvão. Therefore, the Pedagogical Project was analyzed, as well as the curriculum of the aforementioned course. We found that the contributions of environmental-ecological knowledge to the field of environmental education are incipient and its possibility is conjectured from the subject Environmental Education and Ethics, which makes up the core of basic studies and, specifically, the axis of fields of educational knowledge , since this nucleus, will articulate principles and conceptions of different areas of knowledge relevant to the field of pedagogy and studies of the relations between education and the central problems of contemporary society, including sustainability.

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Author Biographies

Cássia Machado Ribeiro Dantas, Universidade Federal de Sergipe

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Especialista em Gestão de Pessoas. Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UFS).

Maria Inêz Oliveira Araújo, Universidade Federal de Sergipe

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental do estado de Sergipe (GEPEASE).

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Published

2021-07-22

How to Cite

Cássia Machado Ribeiro Dantas, & Maria Inêz Oliveira Araújo. (2021). A dimensão ambiental na proposta pedagógico-curricular para a formação de pedagogos e pedagogas. Revista Sergipana De Educação Ambiental, 8(1), 1–18. https://doi.org/10.47401/revisea.v8i1.16065

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