Jogo de tabuleiro “Efeito Estufa vs. Meio Ambiente” como material de apoio pedagógico interdisciplinar

Efeito Estufa vs. Meio Ambiente, jogo de tabuleiro para o Ensino Médio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47401/revisea.v10i.17575

Keywords:

Environmental Education, Learning, Interdisciplinarity

Abstract

Global warming is a natural phenomenon, widely discussed in everyday life. Working with a playful game about the greenhouse effect, in addition to encouraging students to become aware of caring for the environment, favors meaningful learning. The objective of this work was to develop a board game about the greenhouse effect as a transversal theme in the study of gases, as an interdisciplinary pedagogical support material in order to contribute to Environmental Education activities for the 1st Year of High School. The Efeito Estufa vs. Meio Ambiente game consists of a board, pawns, dice, challenge, luck, question and answer cards, as well as a booklet on game rules and a scientific experiment. The game was validated through a questionnaire by 102 teachers and applied in the 1st Year of High School. The game developed contributes to teaching and learning about the greenhouse effect, teaching about gases and awakening an environmental awareness in students in an interdisciplinary, relaxed and spontaneous way.

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Author Biographies

Andrea Maria da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

She holds a degree in Industrial Chemistry from the Federal University of Sergipe (1999), a master's degree (2003) in Development and Environment from the Federal University of Sergipe and a PhD in Chemistry (2012) from the Federal University of Bahia (UFBA). She has experience in the field of Chemistry, with an emphasis on Chemistry, working mainly on the following topics: sustainability, agricultural residues, biotechnology, agricultural residues and biotransformation, and determination of pesticides in water and food by SPE and GC / MS.

Paulo Cabral Filho, Universidade Federal de Pernambuco

Graduado em Biomedicina pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE - 2011). Mestre pelo programa de Pós Graduação em Ciências Biológicas (PPGCB - UFPE - 2013) e Doutor em Ciências Biológicas pelo PPGCB-UFPE (2016) com período sanduíche na Universidade de Coimbra - Portugal (2014) e atualmente é Professor Adjunto do departamento de Biofísica e Radiobiologia do Centro de Biociências da UFPE, professor permanente dos Programas de Pós Graduação em Rede Nacional para o Ensino das Ciências Ambientais (PROFCIAMB - CAPES 4) e Ciencias Biológicas (PPGCB - CAPES 5), Vice-Coordenador do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas (Gestão 2019 - 2023) e compõe o Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASIS/INEP/MEC). Tem experiência em Biofotônica (microscopias de fluorescência e citometria de fluxo) e Nanobiotecnologia. Atua na área de síntese e caracterização de nanocristais fluorescentes de semicondutores - Quantum Dots, além de conjugá-los a moléculas biológicas, como anticorpos e lectinas (anti-A, anti-B, anti-H, Lectina ligadora de manose (MBL), Concanavalina-A, Transferrina, Crammoll e Ácido Fólico) para aplicação como marcadores celulares. Tem atuado também na linha de pesquisa com inativação fotodinâmica antimicrobiana.

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Published

2023-06-23

How to Cite

Maria da Silva, A., & Cabral Filho, P. (2023). Jogo de tabuleiro “Efeito Estufa vs. Meio Ambiente” como material de apoio pedagógico interdisciplinar: Efeito Estufa vs. Meio Ambiente, jogo de tabuleiro para o Ensino Médio. Revista Sergipana De Educação Ambiental, 10, 1–16. https://doi.org/10.47401/revisea.v10i.17575

Issue

Section

Fluxo contínuo